Digitraveller.nl
Motorvakantie Vercors 2007
Na het lezen van een Artikel over de Vercors was mijn Interesse gewekt. Een streek in het zuiden van Frankrijk met weinig Toeristen. De meesten gaan naar de aangrenzende Ardeche. De Vercors is dus de perfecte streek voor Motorrijders. Na wat Speurwerk op Internet en in Motortijdschriften staat ons Besluit vast. ‘Vercors here we come’. Na het uitwerken van De Routes zijn wij bereid. Nou alleen nog wachten op de Vakantie.
Dan is het eindelijk zo ver. De Vakantie staat voor de Deur. De laatste Werkdag ligt achter ons. Gauw alles inpakken, de Motor optuigen en onze Vakantie kan beginnen.
Dag 1
Natuurlijk wordt het eerste stuk op de ‘Route Soleil’ gereden. Kilometers maken om zo snel mogelijk met het genieten te kunnen beginnen.
Wanneer ik de Vakantie nalees in mijn Reisdagboek dan staat er het volgende:
“Om 7.30 uur vertrokken. Het is droog. Onderwegen is goed te merken dat de Temperatuur omhoog gaat. Veel last van slaap, Moeten vaak stoppen. 18.15 uur hebben wij een hotel gevonden, in Voreppe”.
Dubbelklik om deze tekst te bewerken
Dag 2
Wanneer ik de Vakantie nalees in mijn Reisdagboek dan staat er het volgende:
Dag 3
Het is zonnig weer als wij ’s morgens vertrekken voor een rondrit door de omgeving. Wij komen o.a. door Correncon-en-Vercors, St. Jean-en-Royans, St. Laurant-en-Royans, St. Eulalie-en-Royans, Les Barraques-en-Vercors, Vassieux-en-Vercors en La Chapelle-en-Vercors. ’s Avonds zitten wij in het hotel, met een glaasje wijn, nog na te genieten. Het was een mooie tocht.
Dag 4
Voor vandaag hebben wij een nieuwe, aangepaste route uitgewerkt. Het is weer zonnig weer en wij genieten weer van een mooie rondrit.
Dag 5
Vandaag trekken wij verder. Het is zondag en wij verwachten veel toeristen op de weg, zeker met dit mooie weer. Wij pikken in Crest de route weer op en rijden over de D104 naar Loriet-s.-Drôme. Hier verlaten wij de route weer en rijden via de D2 naar Le-Chambon-de-Bavas en verder naar Vals-les-Bains. Wij besluiten hier een hotel te zoeken. Het is stikheet (+300).
Dag 6
Na een goed Frans ontbijt vertrekken wij voor een rondrit. Het is een zonnige, warme dag met een beetje wind. Vandaag gaan wij, net als alle Hollanders, de Ardeche bezoeken. En inderdaad, het is er ontzettend druk. De route is wel moeilijk te volgen. Later op de dag hebben wij toch wat last van de wind. Om 19.25 uur komen wij weer in het hotel aan.
Dag 7
Om 9.30 uur vertrekken wij weer en pikken terug de route op. Ook vandaag is het zonnig met een beetje wind. Wij verlaten in Gourdon de route om via de D122 naar Privas te rijden. Hier hebben wij de route weer opgepikt. Via de D2 en de D578 komen wij in Lamastre. Wij volgen verder de D236 en de D532 over Noziéres en de Col du Faux naar St. Victor en verder naar Tournon. Hier hebben wij, bij een lekker kopje koffie, de route terug naar ons hotel in Vals-les-Bains uitgewerkt. Om 19.00 uur zijn wij dan terug in het hotel.
Dag 8
Het is vandaag weer tijd om ons verder te verplaatsen. Wij rijden in een lekker zonnetje richting westen. Wij volgen de nieuw uitgewerkte toeristische route naar Voiron. Het is weer een hete dag met temperaturen van +300C. Ieder zuchtje wind voelt als een verkoeling. Na ons in het hotel opgefrist te hebben verkennen wij de omgeving.
Dag 9
Wij besluiten om nog een nacht in het hotel te blijven. Het weer is vandaag iets minder. Het is regenachtig. Ons Reisdagboek zegt het volgende: “Vertrek om +/- 9.00 uur. s’morgens tussendoor enkele druppels. ’s middags in de bergen trekt onweer op. Korten route in. Tijdens onze lunch, in een Cafetaria, breekt het onweer los. Stortbuien. Vertrekken weer met regenkleding aan. Het wordt onderwegen weer droog. Om 16.25 uur komen wij weer in het hotel aan.”
Dag 10
Vandaag trekken wij langzaam huiswaarts. Wij rijden voornamelijk op kaart. Het weer is zonnig maar in de bergen is het nog koud en er hangen donkere wolken. Maar het blijft droog en de zon wordt krachtiger. Rond Genève is het dan weer het. In Bellecombe nemen wij voor de laatste keer een hotel. Morgen gaat het dan echt weer naar huis.
Dag 11
Een lekker ontbijtje, motor optuigen en daar gaan wij weer. Naar huis. Het weer is zonnig en warm. Maar eerst gaan wij nog een kloof bezoeken. Daarna gaat het dan toch via de Jura naar huis. Deze streek is ook mooi om te rijden. Misschien in een volgende vakantie. Ter hoogte van Dijon schieten wij dan op snelweg op en gaan rechtstreeks naar huis. Om 23.00 uur zijn wij dan, moe maar voldaan, weer thuis. Het was een prachtige vakantie, van ruim 4000km, in een hele mooie streek.